För att vi alla ska trivas i föreningen är det viktigt att visa hänsyn till sina grannar. Om du upplever störningar från en annan boende, gäller följande:
Börja med dialog
Om du störs av ljud, lukt eller beteende från en granne – ta i första hand kontakt med personen på ett lugnt och respektfullt sätt. Många störningar kan lösas genom en enkel och vänlig dialog.
Vid återkommande eller allvarliga störningar
Om problemet kvarstår trots dialog, kontakta styrelsen via e-post. Vänligen ange följande i din anmälan:
- Datum och klockslag för störningen
- Typ av störning (t.ex. hög musik, röklukt, oväsen)
- Ditt lägenhetsnummer
- Grannens lägenhetsnummer (om du vet vilket)
- Gärna dokumentation i form av bilder, ljudinspelningar eller anteckningar (om möjligt och lagligt)
Skicka ärendet till: brf.kommendorskaptenen@gmail.com
Vid akuta situationer
Om det handlar om våld, hot, misstänkt brott eller omedelbar fara – ring 112.
Kontakta föreningens störningsjour.
Konsekvenser vid störningar
Upprepade överträdelser av trivselreglerna kan leda till skriftlig varning. I särskilt allvarliga fall kan styrelsen besluta om förverkande av nyttjanderätten enligt bostadsrättslagen.
Läs mer om föreningens störningsjour